Patrick Aweyon haave on lähellä toteutumista. Furaha Seed Academy -kirjastolla on jo kaunis tila koulun toisessa kerroksessa. Valoisa, rauhallinen huone on helppo kuvitella täyteen kirjoja ja pöytiä, joiden äärellä lapset lukevat, pelaavat ja opiskelevat.
Unelman toteutumiseen on kuitenkin vielä matkaa. Hyllyt,
penkit, pöydät ja henkilökunta puuttuvat vielä, samoin ikkunoihin lasit ja
lattiaan päällyste. Siksi rahoitusta kaivataan kipeästi.
Kirjoja on kertynyt jo parisataa, ja ne nököttävät nyt
ahtaissa pinoissa Patrick Aweyon, koulun johtajan, huoneessa. Oppikirjoja, tietokirjoja, romaaneja, kuvakirjoja ja alkuopetuksen
kirjoja.
Kustantamoista muun muassa Otava on lahjoittanut lasten- ja
nuortenkirjoja. Vantaan Rotaryklubi on luvannut lahjoittaa koulukirjat
oppilaille. Lisää tarvitaan vielä, sillä Aweyo haluaa nähdä kirjaston täynnä
elämää, palvelemassa paitsi koulun noin kahtasataa oppilasta ja koulun yhteydessä toimivan lastenkodin lapsia, myös kyläläisiä ja
seudun asukkaita.
”Kirjasto tulee hyödyttämään koko yhteisöä. Sinne voivat
tulla lukemaan kaikki. Jonkinlainen jäsenmaksu tarvitaan korjaamaan kadonneet
tai rikkimenneet kirjat, mutta se on soviteltavissa varallisuuden mukaan. Kirjoja
voi myös lainata kotiin.”
Kirjastoa suunniteltu jo vuosia
Kirjaston suunnitelmat ovat valmiina, sillä Aweyo on hionut
niitä jo vuodesta 2009. Ajatus kirjastosta ja sen vieressä toimivasta
tietokoneluokasta on kuulunut koulun suunnitelmiin alusta lähtien.
Niinpä Aweyo tietää jo, kuinka kirjat järjestetään hyllyihin, ja koulussa on nimetty kirjoista vastaava opettaja.
”Tuon pöydän ääressä istuu kirjastonhoitaja, ja tuossa
säilytetään laukkuja ja reppuja”, Aweyo maalailee. Vartijakin tarvitaan,
jotteivat lapset revi sivuja kotiin vietäväksi. Houkutus siihen on suuri, kun
kirjoja ei muuten ole saatavilla.
Kirjastoa käytetään paitsi lukemiseen myös
näyttelyihin, musiikkiin, pelaamiseen. Nyt seinällä on kuvataideopettaja Nina Luoman organisoima oppilaiden
taidenäyttely. Seed ry kerää parhaillaan valokuvia Suomesta valokuvanäyttelyä
varten.
Kirjat luetaan moneen kertaan
Gaurine Goldrick, 20, odottaa kirjastoa
kovasti. Koulun lastenkodissa nuorukaiseksi varttunut avustaa koulussa ja aikoo
opiskella opettajaksi, mikäli saa rahoituksen opintoihin.
Gaurine odottaa kirjastolta ennen kaikkea koulun jälkeistä
toimintaa, paikkaa, jossa oppilaat ja opettajat voivat opiskella ja lukea
iltaisin ja viikonloppuisin. Hänen haaveissaan kirjastossa voisi myös piirtää,
ja siellä olisi käytössä värejä ja piirrustuslehtiöitä sekä kuvia
katseltavaksi. ”Seinällä olisi kuva luurangosta ja karttoja tutkittavaksi.”
Gaurine lukee mielellään sikäli kun saa kirjoja käsiinsä.
Joillakin kavereista on kirjoja kotonaan ja niitä kierrätetään. Kirjojen
puutteessa samat kirjat luetaan monta kertaa. Luetuista kirjoista mieleen on
jäänyt etenkin Steinbeckin Helmi.
”Kirjasto kerää
kaiken tiedon yhteen”
Furaha Seed Academyssa kirjaston arvo tunnistetaan.
”Kirjasto on tiedon lähde. Kirjasto on moottori, joka käynnistää koko koneiston
ja kerää kaiken tiedon yhteen”, innostuu Aweyo. Siksi kirjastosta pidetään erinomaista huolta.
Yksityiskirjastot ovat välttämättömiä, sillä vaikka Kenian
kansalliskirjastolla on tavoitteena avata kirjastoja joka puolelle maata,
tavoite on vielä kaukana.
Aweyolla on henkilökohtainen suhde kirjastohankkeeseen. ”Rakkauteni
on tässä, kirjastoni on tässä”, hän nauraa. ”Ennen kuin lähden eläkkeelle,
haluan nähdä lapset lukemassa kirjastossa.”
Häntä kuunnellessa mielikuvan näkee jo silmiensä edessä. Tämä
projekti on saatava toimimaan!
Viivi Handolin
Freelancetoimittaja ja suomen kielen opettaja
Lastenkirjablogin Värikäs päivä kirjoittaja
Lastenkirjablogin Värikäs päivä kirjoittaja