lauantai 18. elokuuta 2018

Kirjastosta iloa koko yhteisölle

Viivi Handolin perheineen oli kesän alussa tukemassa Furaha Seed Academyn kirjastohanketta. Hän kuvailee kokemuksiaan Kenian Yalassa seuraavassa.


Patrick Aweyon haave on lähellä toteutumista. Furaha Seed Academy -kirjastolla on jo kaunis tila koulun toisessa kerroksessa. Valoisa, rauhallinen huone on helppo kuvitella täyteen kirjoja ja pöytiä, joiden äärellä lapset lukevat, pelaavat ja opiskelevat.

Unelman toteutumiseen on kuitenkin vielä matkaa. Hyllyt, penkit, pöydät ja henkilökunta puuttuvat vielä, samoin ikkunoihin lasit ja lattiaan päällyste. Siksi rahoitusta kaivataan kipeästi.

Kirjoja on kertynyt jo parisataa, ja ne nököttävät nyt ahtaissa pinoissa Patrick Aweyon, koulun johtajan, huoneessa. Oppikirjoja, tietokirjoja, romaaneja, kuvakirjoja ja alkuopetuksen kirjoja.

Kustantamoista muun muassa Otava on lahjoittanut lasten- ja nuortenkirjoja. Vantaan Rotaryklubi on luvannut lahjoittaa koulukirjat oppilaille. Lisää tarvitaan vielä, sillä Aweyo haluaa nähdä kirjaston täynnä elämää, palvelemassa paitsi koulun noin kahtasataa oppilasta ja koulun yhteydessä toimivan lastenkodin lapsia, myös kyläläisiä ja seudun asukkaita.

”Kirjasto tulee hyödyttämään koko yhteisöä. Sinne voivat tulla lukemaan kaikki. Jonkinlainen jäsenmaksu tarvitaan korjaamaan kadonneet tai rikkimenneet kirjat, mutta se on soviteltavissa varallisuuden mukaan. Kirjoja voi myös lainata kotiin.”

Kirjastoa suunniteltu jo vuosia

Kirjaston suunnitelmat ovat valmiina, sillä Aweyo on hionut niitä jo vuodesta 2009. Ajatus kirjastosta ja sen vieressä toimivasta tietokoneluokasta on kuulunut koulun suunnitelmiin alusta lähtien.

Niinpä Aweyo tietää jo, kuinka kirjat järjestetään hyllyihin, ja koulussa on nimetty kirjoista vastaava opettaja.

”Tuon pöydän ääressä istuu kirjastonhoitaja, ja tuossa säilytetään laukkuja ja reppuja”, Aweyo maalailee. Vartijakin tarvitaan, jotteivat lapset revi sivuja kotiin vietäväksi. Houkutus siihen on suuri, kun kirjoja ei muuten ole saatavilla.

Kirjastoa käytetään paitsi lukemiseen myös näyttelyihin, musiikkiin, pelaamiseen. Nyt seinällä on kuvataideopettaja Nina Luoman organisoima oppilaiden taidenäyttely. Seed ry kerää parhaillaan valokuvia Suomesta valokuvanäyttelyä varten.

Kirjat luetaan moneen kertaan

Gaurine Goldrick,  20, odottaa kirjastoa kovasti. Koulun lastenkodissa nuorukaiseksi varttunut avustaa koulussa ja aikoo opiskella opettajaksi, mikäli saa rahoituksen opintoihin.

Gaurine odottaa kirjastolta ennen kaikkea koulun jälkeistä toimintaa, paikkaa, jossa oppilaat ja opettajat voivat opiskella ja lukea iltaisin ja viikonloppuisin. Hänen haaveissaan kirjastossa voisi myös piirtää, ja siellä olisi käytössä värejä ja piirrustuslehtiöitä sekä kuvia katseltavaksi. ”Seinällä olisi kuva luurangosta ja karttoja tutkittavaksi.”

Gaurine lukee mielellään sikäli kun saa kirjoja käsiinsä. Joillakin kavereista on kirjoja kotonaan ja niitä kierrätetään. Kirjojen puutteessa samat kirjat luetaan monta kertaa. Luetuista kirjoista mieleen on jäänyt etenkin Steinbeckin Helmi.

”Kirjasto kerää kaiken tiedon yhteen”
Furaha Seed Academyssa kirjaston arvo tunnistetaan. ”Kirjasto on tiedon lähde. Kirjasto on moottori, joka käynnistää koko koneiston ja kerää kaiken tiedon yhteen”, innostuu Aweyo. Siksi kirjastosta pidetään erinomaista huolta.

Yksityiskirjastot ovat välttämättömiä, sillä vaikka Kenian kansalliskirjastolla on tavoitteena avata kirjastoja joka puolelle maata, tavoite on vielä kaukana.

Aweyolla on henkilökohtainen suhde kirjastohankkeeseen. ”Rakkauteni on tässä, kirjastoni on tässä”, hän nauraa. ”Ennen kuin lähden eläkkeelle, haluan nähdä lapset lukemassa kirjastossa.”

Häntä kuunnellessa mielikuvan näkee jo silmiensä edessä. Tämä projekti on saatava toimimaan!

Viivi Handolin
Freelancetoimittaja ja suomen kielen opettaja
Lastenkirjablogin Värikäs päivä kirjoittaja